Friday, November 6, 2009

Vaksine eller ei?

Jeg begynner innlegget med å love at dette er mitt eneste bidrag til svineinfluensavaksinediskusjonen (Dette tror jeg ble det lengste ordet jeg har skrevet på leeeeenge)!

Jeg er som de fleste andre skikkelig lei av all oppmerksomheten rundt denne såkallte pandemien, og hadde vel i utgangspunktet bestemt meg for å ikke delta i hylekoret. Men så må man jo nesten være sitt ansvar bevisst også, og vi diskuterte litt fram og tilbake om vi skulle velge vaksinen eller ikke.

Nå har det jo seg sånn at det er litt forskjellig praksis og anbefalinger rundt om i landene som er rammet. Risikogruppene er de vel skjønt enige om at bør ta vaksinen. Noen land vaksinerer ikke gravide og barn under 3 år i det hele tatt, og her i Norge er det begrenset til gravide etter 12 uker, og barn helt ned i 6.mnd alder.

Lite vet vi om ettervirkninger av denne vaksinen på langt hold, og de fleste av oss overlever vel fint ei uke eller to med heftig feber og alle andre symptomer. Men det jeg har i bakhodet, er at vi burde vel kanskje ta ansvar for at dette viruset ikke tar helt overhånd. Skjønner jo at det blir problematisk hvis halve arbeidssstokken blir syke, og at det finnes grupper som ikke har helse til å komme seg velberget gjennom en eventuell svineinfluensa. Selv om jeg klarer dette fint, så kan jeg faktisk overføre smitten til en som IKKE gjør det. Og nå er situasjonen faktisk blitt såpass ille her i Norge, at vi iallefall har rimelig klare bevis på at svineinfluensaen nok er verre en vaksinen.

Og der er vi over til min konklusjon:

Her i familien har vi nå valgt å ta vaksinen. Vi er to voksne, og barn på 6 år, 10 år og 3 mnd. Og grunnen til at vi valgte vaksinen er rett og slett: Vi gjør det for å prøve å unngå at minstejenta blir syk. Ingen av oss er egentlig i risikogruppen, bortsett fra hun minste. En baby på 3 mnd har neppe godt av en sånn runde med sykdom, og det er vanskelig å unngå smitten når man har to storebrødre på skolen. Der det, uansett hvor mye det vaskes og sprites, florerer i snørr og annen smittematerie. Selv kan jeg velge å unngå å dra henne med meg rundt overalt der folk er syke, men det hjelper lite hvis gutta drar med seg smitten hjem. Så i dag kl 12.45 var vi på plass og fikk sprøyta.

Når det er sagt, så er jeg fortsatt usikker på om jeg ville ha valgt å vaksinere babyen hvis hun hadde vært over 6 mnd, og dermed i den gruppen som kunne fått den. Tror kanskje jeg ville gjort det samme som nå, vaksinere alle oss andre, og dermed prøvd å unngå smitte fra de nærmeste. Nå høres det kanskje ut som om jeg er mindre opptatt av hva som skjer med guttene mine, men de er tross alt i den aldersgruppen der de i ALLE land hadde kunnet fått vaksinen. Er skeptisk til hva som kan være ettervirkninger jeg også, men nå bor vi jo tross alt i et rimelig kontrollert og opplyst land. Og jeg regner med at ekspertene ikke gambler med helsa til hele befolkningen vår.

Det er vel sånn at uansett hvilket valg vi hadde tatt angående denne vaksinen, hadde vi angret på avgjørelsen hvis uhellet skulle være ute. Skulle det nå vise seg at det er uheldige bivirkninger ved å ta den, ja så må vi jo kanskje innse at vi valgte feil. Men om vi hadde valgt bort vaksinen, hadde vi vel ikke vært særlig høye i hatten hvis influensaen hadde kommet over oss.

Så får vi bare håpe at det ikke ender opp som til stakkars Nasse Nøff her, det er ikke greit å være griseunge i disse tider:-)

ole brum

No comments: