Monday, March 22, 2010

Det lukter vår..

Enda ei bra natt, og enda en fantastisk vårdag i Trondheim. Det er utrolig hvor mye et glimt av solskinn kan gjøre med en stakkars vinterslapp kropp. Iallefall når det tilfeldigvis blir nattesøvn og solskinn samtidlig!

Startet dagen med en deilig trilletur til byen sammen med tre damer fra barselgruppa. Litt holke her og der, men ellers så vi oppmuntrende mye asfalt på veien. Barna oppførte seg meget eksemplarisk på kafè, og Helle var såpass medgjørlig at jeg våget meg på en aldri så liten shoppingrunde også. VIPS så var kjolen til navnefesten i boks (Helle sin iallefall, nå gjenstår å finne en kjole til mor som matcher prinsessa sin).

Ble så inspirert av sola at jeg jaggu meg spaserte hjem igjen også. Ble såpass stiv i føttene at jeg måtte google avstanden HJEMME-SENTRUM-HJEMME, og jaggu er det 12,4 km det. I tillegg ble det noen meter fra butikk til butikk også før vi vendte nesa hjemover. Det må det være lov til å være fornøyd med?? Premierte med selv med en sjokolade da jeg hadde kommet halvveis hjem igjen - helt uten dårlig samvittighet av noe slag!

Knipset et bilde med mobilen på vei over Elgeseterbru, ganske så idyllisk:



Fullt så idyllisk hadde det ikke blitt hvis jeg hadde tatt nærbilder av den lille asfalten som har kavet seg fram gjennom is og sørpe, for der under gjemmer det seg jaggu mye dritt. Røyksneiper, ølbokser, sjokoladepapir og DRITT. Det sikreste vårtegnet her i byen er jo når gammel bortgjemt hundebæsj begynner å tine og flyter utover bakken. Eimen av vår er vel mer eimen av dyreekskrementer. Kjenner jeg blir lettere irritert over hundeeiere som ikke plukker opp etter seg altså. Skjønner de ikke hvor kjedelig det er å rulle inn en barnevogn full av dritt på hjulene inn i gangen hjemme. Eller at det er kvalmt når ungene har sklidd i hundebæsj på vei hjem fra skolen... Hund skal dem ha, men dritt skal de IKKE ta...

Sier som min kloke lille 6-åring: "Mamma, hvis æ hadd sjett en mainn som ikke hadd plokka opp skiten ætter bikkja si, skulla æ ha spurt`n om hain itj visst at snøøn faktisk smelte!"

Full skjerpings trøndere! Kast søpla di i nærmeste raskdunk, plukk opp dritten etter bikkja di og slutt å røyk. Så kanskje vi finner en liten leirfivel som første vårtegn istedet neste år:-)

No comments: