Tuesday, May 4, 2010

Hei og hopp, jeg er så glad i dag!

ENDELIG!!

Nå har mor og far i huset startet den store avvenningskuren på lillemor. Vi synes det er på tide at vi alle tre får sove mer enn 2 timer sammenhengende om natta, og at Helle får vente på frokost som oss andre.

Hun har jo som kjent jernvilje denne jenta, så jeg så med skrekk og gru fram til den første natta da mamma skulle holde seg hard og ikke tilby nattmåltid.

Helle har hatt en kjedelig uvane med å være veldig urolig etter hun har lagt seg, våkner gjerne 4-5 ganger fra hun legger seg til vi foreldrene tar kvelden. Og etter det igjen har det vært 2-3 måltider med morsmelk. Det sier seg selv at ringene under øynene til mor etterhvert vokste seg så store at det var bare en ting å gjøre: Ta opp kampen!

Og det har faktisk gått over all forventning. Der jeg så for meg netter uten søvn i det hele tatt, og hyl og skrik til vekkeklokka ringte, viste det seg at tuppa vår faktisk finner seg overraskende lett i det.

Første natt:
Først kveldsmat med grøt og pupp.Legges for kvelden ca 19.30.
Noen smågrynt fra senga som enkelt roes med stryk i panna ett par ganger.
Kl 22 bestemmer hun seg for å teste utholdenheten til både seg selv om mamma og pappa og setter igang hylekoret. Luftvernsirenen går fram til klokka nærmer seg 24, men vi holder oss harde og går bare inn med noen minutters mellomrom, stryker på panna og sier "god natt". (Vurderer å sende tekstmelding til naboen for å forklare at vi driver med avvenning, men satser på at de ikke ringer barnevernet)
VIPS: det blir stille
Våkner ikke før 05.40, og DA er det FROKOST!
Status: Veslefrøkna er mer uthvilt enn på lenge og foreldrene ser lyset i enden av tunnelen!

Andre natt:
Kveldsmat og puppemåltid. Legges for kvelden ca kl 19.
Kaldkauking i en times tid, men bare stryk på panna og "god natt" å få denne gangen også.
Helle gir opp kampen og sovner godt.
Kl.02.30 blir det en liten time med maktkamp igjen..kjenner at jeg føler meg litt slem når hun prøver å suge seg fast i hånda mi når jeg sitter og stryker henne på panna, men velger å holde meg hard. Det er IKKE frokosttid!
Tuppa sovner igjen etterhvert, og hun har fortsatt ikke fått mat.
PIP-PIP-PIP...Vekkeklokka ringer kl 7.05!
Status: Alle mann våkner med et smil om munnen. Helle plundrer fornøyd oppi senga si og er ikke interessert i puppen faktisk. Hun spiser ikke før kl 8, og da mener jeg å ha fått bekreftet mistanken om at hun ikke er utsultet om natta.

Føler at stillingen er 2-0 til foreldrene nå, og jeg har tenkt å vinne denne kampen uten å gi fra meg poeng. Heier på meg selv og gjør klar for ny utfordring i natt:-)

Nå skal vi ut en tur i Trøndelags nydefinerte årstid: Vånteren (vinter-våren). Først innom helsestasjonen og så bytur.
Fantastisk å ha energi i kroppen! JIPPI!

No comments: